Engeland - London

Tower Bridge en Reuzerad nabij Big Ben

Bezoek aan London in de Kerstperiode, december 2011

Afgelopen donderdag was een drukke dag. Gelukkig had manlief toch nog vrij kunnen krijgen, want anders was het allemaal in de soep gelopen. Na de laatste voorbereidingen voor zoonlief togen we naar (schoon)ma en vriend. Daar zou zoonlief de komende dagen logeren. We lieten hem alles zien en vertelden hem dat hij een paar dagen bij oma bleef slapen, eten en spelen. Hij knikte driftig ja, maar of hij alles precies begreep? Na zijn boterhammen ging ik hem mee naar bed brengen en vertelde ik hem dat als hij wakker zou worden, papa en mama even weg zouden zijn en dat oma hem uit bed zou halen. Dat heeft wel geholpen: hij vond het helemaal niet vreemd dat wij weg waren toen hij wakker werd. Wij mochten gelukkig mee-eten, want onze vlucht stond gepland om kwart over zes. We zouden dan wel om tien voor half zeven GMT tijd (dus London time) aankomen, maar dan waren we alleen nog maar op het vliegveld. Toen zoonlief sliep en wij hadden gegeten, gingen we naar huis voor onze laatste voorbereidingen. We moesten nog alles inpakken en ik wilde ons huis natuurlijk schoon achterlaten. We werden opgehaald door een vriendin, die zo lief was ons naar Zestienhoven te brengen. Daar namen we onze meegenomen boterhammen, samen met lekker versgeperste jus d'orange. Op de vlucht werd ons een broodje of snack aangeboden, maar ik had niet begrepen dat het was inbegrepen. Ik had ook totaal geen trek of dorst, dus ik sloeg het allemaal af. De vlucht was nogal een bumpy ride; er stond een harde wind en met name de landing leek wel een achtbaanrit. De piloot moest echt zijn best doen het kleine propellortoestelletje zonder kleerscheuren op de landingsbaan te krijgen. Ik had nog nooit in zo'n klein vliegtuig gezeten! Na een lange rit met de Dockland Light Rail (DLR) van London City Airport naar Bank, moesten we overstappen op de metro naar Holborn en toen naar Russel Square. Toen we daar aankwamen was het eerste wat we tegen elkaar zeiden: doet jou dit ook niet ergens aan denken? Het leek precies Grimbold Place uit Harry Potter. Met enige aanpassingen door computer graphics zag ik het helemaal voor me. De hekwerken, de paadjes, de portieken, werkelijk alles leek zo uit die film te komen! Er stonden alleen wat meer bomen in het parkje op Russel Square. We logeerden op de 7e verdieping van een groot hotel met helaas naast ons een hele drukke weg die waarschijnlijk ook aanrijroute was van een ziekenhuis, want om de haverklap klonken er sirenes. Dat was een minpuntje van het hotel. De volgende dag moesten we het ontbijt gaan beoordelen (we waren gewaarschuwd), maar het viel ons alleszins mee. Ja, ze hadden geen kaas, maar dat eet ik toch niet. Ze hadden goed gevulde muesli en ik was zo slim geweest om pakjes sojadrink mee te nemen. Daarna op naar Harrods, maar we waren veel te vroeg, want het ritme van zoonlief zat nog in ons systeem. Eerst dus maar een bakkie doen bij Starbucks. Heel apart om in Harrods rond te lopen, maar iets kopen lukte niet, want alles was zeer exclusief en dus ook erg prijzig. In de kelder staat een shrine voor Lady Diana en Dodi Al Fayed - zijn vader was eigenaar van Harrods. Daarna door naar Hyde Park voor een kermis en Duitse kerstmarkt. Het was allemaal erg leuk, maar zeker op de kermis miste ik zoonlief, omdat hij daar gemakkelijk mee naartoe had gekund. Ik wilde heel graag lunchen bij Covent Garden en dus togen we daarheen. We vonden maar niets en ten slotte zijn we ergens terecht gekomen waar we wel heerlijk hebben gegeten, maar door het wachten (1 uur) en het eten kostte dit ons twee uur. Ten slotte gingen we terug via Kings Cross/St. Pancras station. Daar liepen we naar buiten en met name Kings Cross viel tegen. St. Pancras zorgde echter voor een verrassing: zowel in Harry Potter als in Narnia is dit station gebruikt. Dit was voor mij echt een kers op de taart voor deze dag. We liepen terug naar het hotel. We aten 's avonds in een klein Chinees restaurant voor een hele schappelijke prijs. Zaterdag gingen we eerst naar de Tower of London. De beruchte gevangenis hebben we vooral van buiten bekeken. Daarna maakten we een wandeling langs de oever van de Theems. We kwamen langs de Millenium Bridge en alweer was daar herkenning: die wordt vernield in Harry Potter 6. Gelukkig staat hij er in het echt nog wel, fier overeind.

St. Paul's Cathedral

Ten slotte kwamen we aan bij St. Paul's cathedral, waar Charles en Diana in 1982 begonnen aan hun ongelukkige huwelijk. De prijs om de kerk te bekijken was belachelijk en je mocht er niet eens foto's maken. Als je foto's had mogen maken, dan was het nog de moeite geweest, maar dit sloeg echt alles. Met veel moeite haalde ik manlief over dat het echt te gek was om zoveel geld te betalen voor het bekijken van een kerk. Als het nou Madam Tussauds was geweest... Overigens stonden hier de restanten van de Engelse Occupybeweging. Ik heb het wel een beetje gehad daarmee. Het begon prima, met de goede idealen, maar wat er nu nog staat is de 'sorrylot', zonder de juiste diploma's, zonder werk, zonder iets beters te doen. Erg jammer, want het idee dat mensen veel meer in eigen hand zouden moeten hebben is wel een goed idee. Na een opkikkertje van Starbucks gingen we naar Oxford Street. We liepen daar eerst maar naar de McDonalds - tegenwoordig kun je daar lunchen met salade en frites. Prima dus voor een keertje - verloren we in ieder geval niet zoveel tijd. Het was stervensdruk in de winkelstraten Oxford Street en Regent Street. Er was dan ook overal korting te krijgen op de kerstinkopen. Van Regent street gingen we naar de South Bank. We stapten uit bij de kerstmarkt aldaar. Het deed veel denken aan Duitse kerstmarkten, met dezelfde hoeveelheid kits en zooi. Maar gezellig is het wel.

Parliament Hill / Big Ben

We liepen langs de London Eye (waar een wachtrij stond van een uur en die we dus oversloegen) naar de brug naar de Big Ben en Parliament Houses. Vandaar nog even langs Westminster Abbey, die inmiddels was gesloten, maar die toch ook belachelijk hoge entree vroeg. Ik bedoel: het is een kerk, geen attractie! Na deze lange en volle dag, aten we in een Frans restaurant. Zondag was het weer een stuk minder en gingen we eerst naar Camden Town. Dat is een mengelmoes van een pasar malam, de Elf Fantasy Fair, Punk en the Dark side of life. Het is echt een apart gebied in Londen, waar je niet alleen de gekste figuren kan tegenkomen, maar ook de meest exclusieve cadeaus kunt kopen. Heel apart allemaal, maar ik vond al die indrukken ook erg vermoeiend. Daarbij ging het nog regenen ook.

Egypte afdeling van het British Museum

Ik wilde dus al snel weer richting het British Museum, wat we al hadden besloten voor het slechtere weer. Hoewel het een toonaangevend museum in de wereld is, betaal je geen entree. Wel betaal je voor het opslaan van je tas en jas en je betaalt uiteraard wat meer voor je lunch. Het British Museum is echt een aanrader; talloze collecties en ja, ik weet dat het merendeel daarvan is geroofd in de loop der eeuwen, maar dat maakt de collectie des te smaakvoller. Helaas was de sectie die ik heel graag had willen zien (Europa tot de vroege middeleeuwen) zonder inhoud, aangezien alles opnieuw bestudeerd werd. Wel zagen we Egypte, AssyriŽ, de Grieken (inclusief de Minoans) en de Romeinen. We zagen ook Europa in de middeleeuwen en daarna, maar dat is wel redelijk bekend bij mij. We aten in een Turks restaurant vlak bij het hotel en het was het beste eten van het hele weekend!